Uitleg ICTKeurmerk





U als consument

Realiteit, en Bewustwording


Bescherming van uw gegevens

Uw bank- en persoonsgegevens beschermen. Het lijkt niet zo moeilijk, we hebben immers wachtwoorden en beveilingscodes. Toch zijn internetcriminelen heel wat gehaaider dan u denkt. Tegenwoordig is het belangrijk om uw ICT-apparaten op dezelfde manier te beveiligen zoals u dat met bijvoorbeeld uw huis zou doen. Recente ervaringen van consumenten liegen er niet om. Zij werden slachtoffer van internetfraude en duizenden euro’s werden van hun bankrekening afgehaald. De bank hield echter voet bij stuk: het slachtoffer heeft de computer niet up-to-date beveiligd en krijgt daarom het gestolen geld niet uitgekeerd.

Een nachtmerrie voor iedere consument.

Op 1 januari 2014 maakten de Nederlandse Vereniging van Banken en de Consumentenbond nieuwe veiligheidsregels omtrent elektronisch bankieren- en betalen bekend.

Er zijn 5 regels waaraan iedereen zich dient te houden, namelijk:

  • Houd uw beveiligingscodes geheim
  • Zorg ervoor dat uw bankpas nooit door een ander gebruikt wordt.
  • Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor bankzaken.
  • Controleer uw bankrekening regelmatig.
  • Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op.
Uw ICT-apparatuur dient dus op de juiste manier beveiligd te worden. Dit betekent ook dat de geïnstalleerde software op de apparatuur, is voorzien van actuele (beveiligings)updates. Is uw computer niet geheel geüpdate en dus niet goed beveiligd?
Dan kan het zo zijn dat de bank, bij internetfraude, het gestolen bedrag niet uitkeert.
Wanneer er sprake is van fraude bij internetbankieren of identiteitsfraude, dan ligt de bewijslast hiervoor volgens de wet bij de bank. Dit betekent dat de bank moet kunnen aantonen dat de klant grof nalatig gehandeld heeft en daarom geen recht heeft op uitkering van de schade. In de praktijk wordt dit door de banken echter omgedraaid. De klant dient zelf aan te tonen dat er niet grof nalatig gehandeld is en dat de apparatuur op orde en beveiligd is. Met het ICTKeurmerk kunt u aantonen dat u alle inspanning heeft geleverd om uw apparatuur op de meest haalbare manier te beveiligen.

Bedenk echter wel dat, net als bij de APK van een auto, de keurmeester niet meer dan de stand van zaken van dát moment kan vaststellen. Voor omstandigheden die zich naderhand voordoen is hij natuurlijk niet verantwoordelijk. U wordt echter wel geholpen zelf zo veilig mogelijk te internetten met het boekje ‘Thuis veilig internetten’ dat u na afloop van de keuring ontvangt.

Slachtoffer worden van fraude bij internetbankieren kan iedereen overkomen, ook u. Als uw apparatuur niet goed beveiligd is, heeft een virus en dus de internetcrimineel vrij spel. Dat dit virus onmerkbaar uw apparatuur besmet, ondervond ook Shirley van Haren die haar verhaal deed in een uitzending consumentenprogramma Kassa. Van Haren werd slachtoffer van fraude bij het internetbankieren door een virus op haar computer. Toen zij nietsvermoedend wilde inloggen, kreeg zij een scherm getoond waarop staat dat er een storing was bij de bank en dat zij het later nog eens moest proberen, maar het scherm blijft kort ‘hangen’. Het duurde van Haren te lang, ze zou het later nog eens proberen. Daarom sloot ze het scherm netjes af. Later, bij het checken van de rekening via de app van ABN AMRO, bleek dat er zo’n €5500,- was verdwenen van haar rekening. Een horrorscenario voor iedereen die gebruik maakt van internetbankieren. Van Haren kreeg uiteindelijk €4500,- terug van ABN AMRO, maar de overige bijna €1100,- ziet ze niet terug. De bank verwijt van Haren dat ze een aantal keer haar codes heeft ingevoerd, terwijl ze op dat moment problemen ondervond met de website. “Het had op haar weg gelegen extra alert te zijn op mogelijke besmetting door malware,” meldt de ABN AMRO aan Kassa.