Uitleg ICTKeurmerk
U als consument
Realiteit, en Bewustwording
Bescherming van uw gegevens
Uw bank- en persoonsgegevens beschermen. Het lijkt niet zo moeilijk, we hebben immers wachtwoorden en beveilingscodes. Toch zijn internetcriminelen heel wat gehaaider dan u denkt. Tegenwoordig is het belangrijk om uw ICT-apparaten op dezelfde manier te beveiligen zoals u dat met bijvoorbeeld uw huis zou doen. Recente ervaringen van consumenten liegen er niet om. Zij werden slachtoffer van internetfraude en duizenden euro’s werden van hun bankrekening afgehaald. De bank hield echter voet bij stuk: het slachtoffer heeft de computer niet up-to-date beveiligd en krijgt daarom het gestolen geld niet uitgekeerd.
Een nachtmerrie voor iedere consument.
Op 1 januari 2014 maakten de Nederlandse Vereniging van Banken en de Consumentenbond nieuwe veiligheidsregels omtrent elektronisch bankieren- en betalen bekend.
Er zijn 5 regels waaraan iedereen zich dient te houden, namelijk:
- Houd uw beveiligingscodes geheim
- Zorg ervoor dat uw bankpas nooit door een ander gebruikt wordt.
- Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor bankzaken.
- Controleer uw bankrekening regelmatig.
- Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op.
Dan kan het zo zijn dat de bank, bij internetfraude, het gestolen bedrag niet uitkeert.
Bedenk echter wel dat, net als bij de APK van een auto, de keurmeester niet meer dan de stand van zaken van dát moment kan vaststellen. Voor omstandigheden die zich naderhand voordoen is hij natuurlijk niet verantwoordelijk. U wordt echter wel geholpen zelf zo veilig mogelijk te internetten met het boekje ‘Thuis veilig internetten’ dat u na afloop van de keuring ontvangt.